18 gru Jak wykorzystać możliwości IoT na cyfrowym rynku
Według badań, w 2020 roku do sieci podłączonych będzie blisko 50 miliardów urządzeń. Ta perspektywa może stać się jednym z kluczowych motorów napędowych polskiej gospodarki. Z dzisiejszego artykułu dowiesz się, czym różnią się organizacje, które wykorzystują rozwiązania Internet of Things (pol. Internet rzeczy) optymalizując operacje, przekształcając procesy i tworząc nowe modele biznesowe, od tych, które tego nie robią.
Czym jest Internet rzeczy (IoT)?
Internet rzeczy (ang. Internet of Things) to koncepcja, która została stworzona w 1999 przez Kevina Ashtona. Wg definicji jest to system, w którym przedmioty, wyposażone w specjalne sensory, komunikują się i wymieniają dane z komputerami oraz innymi urządzeniami. Ten proces zachodzi z wykorzystaniem różnych rozwiązań sieciowych, w szczególności bezprzewodowych.
Rozwiązania technologiczne z obszaru Internetu rzeczy (IoT) mają na celu automatyzację urządzeń, zarówno w sferze prywatnej, publicznej, jak i zawodowej. Ich celem jest przede wszystkim poprawa efektywności procesu zarządzania przestrzenią, czasem oraz bezpieczeństwem.
W artykule omówimy siedem czynników, które mają kluczowe znaczenie dla długoterminowego sukcesu wdrożenia rozwiązań IoT w firmie. Są to:
- Zaangażowanie liderów – decydenci w przedsiębiorstwach rozumieją, że Internet rzeczy wymaga znacznych inwestycji i przygotowań, aby skutecznie działać. Angażują się we wspieranie zespołów, by prawidłowo opracować plan biznesowy i operacyjny, przydzielić budżet, opracować dane, wydzielić zespoły interdyscyplinarne, wspierać współpracę biznesowo-technologiczną, aktywnie podejmować kluczowe decyzje i przeciwdziałać trudnościom biznesowym i technicznym, aby osiągnąć pożądany zwrot z inwestycji. Jeśli obrane inicjatywy się nie powiodą, liderzy upoważniają zespoły do analizy problemów, aby przy kolejnych projektach nie dochodziło do błędów.
- Strategie biznesowe i mapy drogowe – podczas gdy zespoły IoT mogą pilotować jedną lub nawet kilka inicjatyw w celu zbudowania struktur organizacyjnych i kompetencyjnych, decydenci w przedsiębiorstwach muszą zdecydować, w jaki sposób Internet rzeczy zostanie wykorzystany w strategii biznesowej i technologicznej firmy, a także mapę drogową (ang. roadmap) technologii. Ta mapa, po zatwierdzeniu przez kierownictwo, pomoże zespołom skupić się na fundamentalnych inicjatywach, które osiągają pożądane wyniki biznesowe i budują oczekiwany stan technologii w przyszłości.
- Niedobór talentów– osoby z umiejętnościami związanymi z wdrożeniem rozwiązań IoT w przedsiębiorstwach będą bardzo poszukiwane, dlatego ważne jest, aby firmy opracowały strategię dotyczącą talentów, tak, by zatrudniać lub budować wewnątrz firmy ważne umiejętności. Posiadanie dalekosiężnej wizji, strategii oraz odpowiedniego budżetu, może przyciągać najlepsze talenty, które chcą być w czołówce branży i technologii oraz tworzyć nowe możliwości.
- Operacje i podstawowe procesy biznesowe – IoT łączy procesy biznesowe i operacyjne, IT i technologię, co zmienia sposób prowadzenia firmy. Gdy Internet rzeczy przekształca lub tworzy nowe procesy, organizacje będą musiały pomyśleć o wartościach, które chcą stworzyć, i zaangażować szersze grono interesariuszy, w tym liderów biznesowych, personel pierwszej linii, informatyków i technologów operacyjnych w projektowanie przekształconych procesów.
- Partnerstwa i ekosystemy – projekty IoT zazwyczaj obejmują strony trzecie, w tym między innymi strategów IoT, dostawców platform, ekspertów analitycznych, integratorów systemów i dostawców zabezpieczeń. Ważne jest wczesne angażowanie tych firm, ponieważ mogą one dać strategiczne wskazówki oraz oferują odpowiednią wiedzę branżową i informatyczną. Firmy, które współpracują z innymi liderami IoT, zazwyczaj mogą realizować swoje projekty szybciej.
- Podstawowe bezpieczeństwo – należy rozważyć kwestię bezpieczeństwa oraz kompleksowo podejść do ochrony czujników, urządzeń, danych, systemów i sieci. Chociaż dostawcy IoT oferują narzędzia zabezpieczeń, to najczęściej są one tylko punktem wyjścia. Niezależnie od tego, czy firmy testują możliwości IoT, czy też wprowadzają je do swojej działalności, powinny upewnić się, że mają rozbudowane zabezpieczenia, aby uniknąć narażenia na ataki fizyczne i cyberataki, które mogą okazać się druzgocące.