O Bonuses & Accruals
Aplikacja Bonuses & Accruals służy do obsługi naliczania rabatów udzielanych po wystawieniu faktury sprzedaży lub zakupu. Taki rodzaj rabatu nazywany jest rabatem retrospektywnym, czyli zależnym od realizacji celów sprzedażowych oraz rozliczanym dopiero po zakończeniu transakcji (w odróżnieniu od tzw. rabatu frontowego – zwanego również upustem, który naliczany jest w momencie zawierania transakcji sprzedaży). W tym zakresie Bonuses & Accruals stanowi uzupełnienie funkcjonalności rabatów dostępnej w systemie Microsoft Dynamics 365 Business Central. Aplikacja znajduje zastosowanie również do ewidencji innych naliczeń na kwocie i ilości sprzedaży lub zakupu – takich jak: prowizje dla sprzedawców lub przedstawicieli handlowych, programy lojalnościowe, tantiemy itp.
Podstawowym elementem aplikacji Bonuses & Accruals jest kartoteka bonusu, która określa, dla jakich transakcji sprzedażowych czy zakupowych bonus powinien zostać naliczony. Definiuje ona również typ rabatu, czyli główne parametry jego naliczenia, takie jak: typ i metodę kalkulacji, konta księgowe oraz szczegóły dotyczące sposobu księgowania i rozliczania. Kartoteka określa też podmiot lub podmioty będące odbiorcą rabatu, przedmiot lub przedmioty sprzedaży podlegające naliczeniom, a także okres, za jaki rabat będzie naliczany. Szczegóły dotyczące sposobu naliczania rabatów definiowane są na podstawie progów naliczenia bonusu i procentów lub kwot, które w danym progu mają być kalkulowane.
Wszystkie zapisy naliczające rabat przechowywane są w odpowiedniej księdze pomocniczej. W zależności od ustawień możliwe jest księgowanie rezerw na zrealizowane naliczenia. Po zakończeniu okresu obowiązywania bonusu jest on zamykany i może zostać rozliczony ręcznie lub poprzez wystawienie faktury korygującej sprzedaży lub faktury zakupu.