Cyfrowa transformacja na konferencji BUSINESSmeetup

W jaki sposób cyfrowa transformacja wpływa na przedsiębiorstwa?

Postęp technologii i digitalizacji procesów to zjawiska, z którymi obcujemy na co dzień – zarówno w sferze naszego życia prywatnego, jak i biznesowego. Zgodnie z wieloma badaniami, przedsiębiorcy odczuwają coraz większą presję wykorzystywania cyfryzacji jako komponentu działań swoich firm, choć nasza rodzima rzeczywistość pozostawia w tym zakresie wciąż dość szerokie pole do eksploatacji. Wg aktualnego rankingu DESI, Polska znalazła się na 23 miejscu w gronie państw europejskich z perspektywy cyfrowego zaawansowania społecznego i gospodarczego. Zgodnie z badaniem, cyfrowa transformacja ma swój niewielki udział w funkcjonowaniu ok. 60% lokalnych przedsiębiorstw.

Z drugiej strony, odsetek ten z roku na rok stabilnie wzrasta, zaś organizacje, które wdrażają w swoich strukturach digitalowe rozwiązania wyraźnie zauważają ich pozytywny wpływ – jak wynika choćby z ubiegłorocznego projektu badawczego ICAN Research, odnoszącego się do postępującej cyfryzacji dużych firm oraz korporacji, czyli sektora najintensywniej podążającego za zmianami digitalowymi. Dlaczego warto zatem inwestować w strategie biznesowe ukierunkowane na cyfrową transformację?

Znaczenie technologii w dobie kryzysu

Pandemia COVID-19 uwypukliła, jak istotna z perspektywy gospodarczej, ekonomicznej i biznesowej jest otwartość na cyfryzację. Ta bowiem na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy stała się głównym – a dla wielu wręcz jedynym – środkiem utrzymania interakcji w środowisku zewnętrznym i wewnętrznym firmy. Przedsiębiorstwa siłą rzeczy musiały otworzyć się na świat digitalu. Badania przeprowadzone przez szwedzką firmę informatyczną IFS wskazały, że pomimo negatywnego wpływu pandemii na sytuację ekonomiczną, wśród ankietowanych organizacji nie odnotowano spadku funduszy inwestowanych w cyfrową transformację. Wręcz przeciwnie – ponad 50% firm zadeklarowało zwiększenie wydatków w tym zakresie, w wielu przypadkach obawiając się załamania gospodarki.

Choć cyfrowa transformacja jest procesem trwającym od dawna, teraz możemy zauważyć jej prawdziwe znaczenie. Potencjalne sytuacje kryzysowe, niwelujące stopień bezpośrednich kontaktów wymagają wdrożenia odpowiednich narzędzi komunikacyjnych, zwiększających mobilność i elastyczność pracy. Inwestycje w nowoczesne technologie stanowią zaś czynnik słusznie postrzegany jako zabezpieczenie przed nagłym załamaniem płynności finansowej – m.in. za sprawą wzrostu konkurencyjności.

Cyfrowa transformacja, a zachowanie jakości obsługi

Wsparcie działów obsługi – w tym działów sprzedaży – to wyjątkowo istotna płaszczyzna digitalizacji biznesu, w którą polskie firmy chętnie inwestują. Społeczny dystans wymusił na przedsiębiorstwach zmienione podejście do budowania oraz utrzymywania ciągłości relacji z klientami. W obecnych czasach niezbędne jest podparcie skutecznego kontaktu digitalowymi kanałami komunikacji, bez których przedsiębiorstwa są zdecydowanie bardziej zagrożone zarówno pod kątem utrzymania przy sobie dotychczasowych konsumentów, jak też monitorowania ich zadowolenia czy pozyskiwania nowych jednostek. W procesie podtrzymywania konkurencyjności tak naprawdę decydującą rolę odgrywa właśnie klient.

Determinację tego czynnika widać z resztą po statystykach branży e-commerce, która w trwającym roku odnotowała najwyższy wzrost w Polsce z perspektywy kilkunastu lat. Na skutek pandemii, w celu utrzymania ciągłości sprzedaży i odpowiedzi na potrzeby klientów, wiele sklepów stacjonarnych podjęło decyzję o założeniu sklepów internetowych – a przewiduje się, że wzrost ten utrzyma się przynajmniej w ciągu najbliższych 5 lat.

Należy pamiętać przy tym, że aby sfinalizować określoną transakcję i podtrzymywać skuteczność relacji z klientem, musimy go też w jakiś sposób pozyskać. W dobie wszechobecnej cyfryzacji wykluczenie digitalowych rozwiązań marketingu wydaje się niemożliwe i – przede wszystkim – mało rozsądne, jeżeli zależy nam na przełamaniu dystansu, wysokiej kontroli działań promocyjnych oraz szczegółowej analityce, niezbędnej również do zapewnienia jakości dostarczanych produktów czy usług. Zgodnie z corocznym raportem Salesforce „State of Marketing”, szacuje się, że tradycyjny marketing znacznie ogranicza osiąganie celów biznesowych, wpływając mało korzystnie na zaangażowanie klientów.

Wydajna komunikacja wewnętrzna

Z pozoru wszyscy zdajemy sobie sprawę, jak istotny dla funkcjonowania całej firmy jest przepływ informacji między poszczególnymi działami czy zespołami. Jest to jednak również obszar często funkcjonujący nieprawidłowo, co z jednej strony trwający dystans społeczny mógł pogłębić, jednak z drugiej – wymusił na przedsiębiorcach szczególne skupienie uwagi na tej kwestii. Eksperci zauważają, że firmy lepiej zinformatyzowane osiągają wyższe wyniki skutecznej komunikacji. Opiera się to na wykorzystywaniu innowacyjnych technologii, takich jak zintegrowane systemy do zarządzania przedsiębiorstwem, które zapewniają stabilny przepływ informacji, czy też odpowiednio dobranych platformach komunikacyjnych. Jest to kwestia szczególnie ważna z perspektywy rosnącego znaczenia komunikacji projektowej, która bez efektywnych aplikacji i narzędzi przyniesie po prostu mało wydajne efekty.

W przypadku całkowitego wykluczenia lub znacznego ograniczenia bezpośrednich kontaktów na rzecz digitalu, warto mieć na względzie kwestie odpowiedniego zabezpieczenia stanowisk pracy pod kątem ochrony danych, a także zadbać o ciągłość przepływu najistotniejszych wiadomości. Korzystając z możliwości cyfrowej transformacji w dobie komunikacji na odległość, przedsiębiorcy powinni pamiętać o roli, jaką dla pracowników odgrywa umiejętne zarządzanie zadaniami oraz informacją z perspektywy utrzymania poczucia bezpieczeństwa oraz wydajności.

Poznaj znaczenie cyfrowej transformacji w czasie konferencji BUSINESSmeetup!

Cyfrowa transformacja to w ostatnich miesiącach bardzo popularny temat, który za sprawą pandemii COVID-19 zyskał szczególny rozgłos. Jeżeli zależy Ci na tym, aby sukcesywnie zmodyfikować swoje strategie biznesowe pod kątem zmienionej rzeczywistości, przekonać się o znaczeniu digitalizacji oraz poznać jej sprawdzone narzędzia, zarejestruj się na bezpłatną e-konferencję BUSINESSmeetup! 24 września spotkaj się z praktykami branży technologicznej, którzy w ramach wirtualnego spotkania przybliżą uczestnikom tajniki cyfryzacji w obszarze zarządzania, sprzedaży, HR, marketingu oraz IT. 

Wydarzenie realizowane jest przez IT.integro przy wsparciu Wielkopolskiego Funduszu Rozwoju oraz Wielkopolskiego Związku Pracodawców Lewiatan, dedykowane zaś – przedsiębiorcom, specjalistom oraz menadżerom firm dowolnego sektora. W celu dokonania zapisu wypełnij formularz rejestracyjny dostępny na stronie konferencji – https://www.businessmeetup.online/ – najpóźniej do 23 września 2020. Warto zrobić to już dzisiaj, ponieważ liczba miejsc jest ograniczona.