16 lis Jak sklepy detaliczne mogą przygotować się do sezonu zakupów przedświątecznych?
W ostatnich latach coraz chętniej robimy świąteczne zakupy przez internet. Ten rok, ze względu na pandemię COVID-19, będzie dodatkowo wzmacniał ten trend. Gdy sklepy detaliczne przygotowują się do najbardziej pracowitego okresu w roku, statystyki globalnych firm konsultingowych, takich jak Deloitte i Forrester, wskazują jednoznacznie, że kupujący będą coraz rzadziej odwiedzać sklepy stacjonarne, a coraz więcej czasu będą spędzać w sklepach online.
Portal PYMNTS, który śledzi postawy i zachowania konsumentów, spostrzegł, że na początku pandemii w marcu 2020 roku, tylko 12% kupujących planowało przenieść swoje zakupy ze sklepu stacjonarnego do internetowego. Od tego czasu liczba ta wzrosła do 42%.
Deloitte wskazuje również duże zainteresowanie rozwiązaniami online i płatnościami zbliżeniowymi. Ponadto, wg badań, prawie dwóch na trzech konsumentów planuje wydać większość (72%) swojego świątecznego budżetu w internecie, pozostawiając zaledwie 28% budżetu na zakupy w sklepach stacjonarnych.
Oto cztery prognozy dotyczące zakupów świątecznych wraz ze wskazówkami, jak najlepiej sklepy detaliczne mogą wykorzystać ten nietypowy okres świąteczny:
1. Zwiększ swoje możliwości cyfrowe
W 2020 Deloitte spodziewa się, że świąteczna sprzedaż e-commerce wzrośnie o ok 25% – 35% w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Aby jak najlepiej skorzystać z obecnej sytuacji,
- Wykorzystaj możliwości marketingu mix, aby przyciągnąć konsumentów do swoich sklepów internetowych: testuj i wprowadzaj kampanie e-mail marketingowe, kampanie oparte na współpracy z influencerami, marketing w mediach społecznościowych, promocje flash, czy spersonalizowane oferty.
- Przygotuj się na potencjalne wzrosty ruchu w sieci przez cały sezon zakupowy. Przejrzyj swój sklep internetowy i upewnij się, że witryna zapewnić taką samą szybkość i jakość obsługi nawet przy największym natężeniu ruchu.
- Pomyśl o dodaniu możliwości Rozszerzonej rzeczywistości i Rzeczywistości wirtualnej, gdyż mogą one skuteczniej wpływać na decyzje zakupowe konsumentów, na przykład poprzez recenzje lub rekomendacje. Narzędzia, które należy wziąć pod uwagę, obejmują wirtualne przymierzalnie, możliwość umieszczania wirtualnych przedmiotów w świecie rzeczywistym oraz renderowania produktów 3D, które można obejrzeć z każdej strony.
2. Wprowadź promocje świąteczne wcześniej niż zazwyczaj
W tym roku jedna trzecia konsumentów chce rozpocząć świąteczne zakupy wcześniej niż zwykle – co wynika z badania przeprowadzonego przez Coresight Research. Detaliści starają się forsować ten trend, aby zachęcić kupujących do wczesnego robienia zakupów.
Sklepy Target i Walmart rozpoczęły prezentowanie swoich świątecznych ofert jeszcze przed popularnymi wyprzedażami Amazon Prime Day w październiku. Inicjatywa amerykańskiej National Retail Federation o nazwie „Kupuj bezpiecznie, rób zakupy wcześniej” zaapelowała do konsumentów o szybsze rozpoczęcie zakupów. Głównym celem kampanii jest uniknięcie przepełnienia sklepów i zapobieżenie gwałtownemu wzrostowi zakupów online, który mógłby doprowadzić do chaosu w dostawach.
Ponieważ w tym roku raczej nie odbędą się duże imprezy tematyczne w sklepach, sprzedawcy detaliczni mogą zachęcać kupujących do wczesnego rozpoczęcia zakupów poprzez:
- Promocje ważne jedynie w listopadzie, oferując tym samym specjalne oferty na wysyłkę.
- Dedykowane i personalizowane strony internetowe wprowadzające kupujących w świąteczny nastrój.
- Spersonalizowane oferty wysyłane do klientów za pośrednictwem poczty elektronicznej i mediów społecznościowych.
- Spersonalizowane rekomendacje, które bazują na historii zakupu Twoich klientów w sklepie internetowym.
3. Oferuj małe prezenty zamiast usług
W ostatnich latach coraz popularniejsze stają się upominki, takie jak weekend w spa, bilety na koncerty czy degustacje win. W tym roku to się zmieniło. Sondaż przeprowadzony przez Coresight Research wykazał, że w 2020 r. 7 na 10 osób wróci do wydawania pieniędzy na produkty, a nie na usługi. Kategorie, które mają największe przychody, obejmują, co nie jest zaskakujące, artykuły związane z domem: sprzęt do ćwiczeń w domu, stroje wypoczynkowe, produkty kosmetyczne, akcesoria do biura i elementy wystroju domu.
4. Twórz wyjątkowe wrażenia zakupowe w sklepie detalicznym
Według badań Ipsos Retail Tracking większość (53%) kupujących w okresie świątecznym wybierze sklepy detaliczne oferujące zakupy realizowane przez płatności zbliżeniowe. Tradycyjni sprzedawcy będą musieli przemyśleć wszystkie punkty styku i zadbać o większą wygodę i bezpieczeństwo dla swoich klientów.
Kilka pomysłów do rozważenia:
- Opcje płatności zbliżeniowych są coraz bardziej popularne i można je łatwo dodać do POS. Zaktualizuj swoje systemy, aby akceptować karty typu „tap and go” oraz portfele mobilne, takie jak Apple Pay lub Alipay.
- Kasy samoobsługowe dają klientom możliwość płacenia za produkty bez wysiłku i pomagają zmniejszyć ryzyko tworzenia się długich kolejek przy kasie.
- Bezdotykowa dostawa do domu nie musi dotyczyć tylko zakupów w sklepie internetowym. Jeśli posiadasz już system dostawy, rozważ zaoferowanie opcji kupującym, którzy odwiedzają Twoje sklepy i nie chcą nosić ze sobą produktów.
- Opcja „Kupuj online, odbierz w dogodny sposób”. Niezależnie od tego, czy klient zdecyduje się na odbiór w sklepie stacjonarnym, (z odbiorem odbywającym się przy wyznaczonym stanowisku w sklepie), odbiór z parkingu (gdzie klient podjeżdża do sklepu i czeka w samochodzie, podczas gdy pracownicy wkładają przedmioty do bagażnika) czy jeszcze inny sposób odbioru zadbaj o to, aby Twoi klienci mogli szybko, bezpiecznie i wygodnie odebrać produkty.
- Specjalne godziny zakupów. Zmniejsz ryzyko tłoku w sklepie dzięki specjalnym wydłużonym godzinom zakupów. Możesz również wziąć pomysł z supermarketów i ustalić specjalne godziny dla grup wrażliwych, aby mogły bezpiecznie robić świąteczne zakupy.
Trendy na przyszłość
„Pandemia COVID-19 w znaczącym stopniu wpłynęła na działalność sklepów detalicznych, zarówno w aspekcie operacyjnym, sprzedażowym, jak i marketingowym. Jest to niezwykle trudny okres, który wymaga od detalistów elastyczności, otwartości na nowe możliwości, formy działań, a także wykorzystania nowoczesnych rozwiązań cyfrowych – mówi Daria Widerowska, Marketing & PR Manager, IT.integro – Nowoczesna technologia, rozwiązania dla retail takie jak LS Retail pozwalają wprowadzić po pierwsze narzędzia pozwalające na podniesienie poziomu bezpieczeństwa w sklepach stacjonarnych, ścisłą ich integrację ze sklepami internetowymi oraz zapewniają swoim klientom funkcjonalności, których oczekuje” – dodaje.
Tegoroczne święta będą jak żadne inne – ale mogą ukształtować trendy na kolejne sezony. Rewolucyjna zmiana nawyków zakupowych w kierunku online i zakupów bezdotykowych, których doświadczamy w ciągu ostatnich kilku miesięcy, nie zniknie w najbliższym czasie, a sprzedawcy muszą dostosować się do nowych zasad.