Innowacje i przyszłość systemu ERP Microsoft Dynamics 365 Business Central

Innowacje i przyszłość systemu ERP Microsoft Dynamics 365 Business Central

Microsoft Dynamics 365 Business Central jest globalnym i wszechstronnym systemem ERP. Jego dynamiczny rozwój jest ukierunkowany na zmieniające się potrzeby biznesowe, nowe możliwości wynikające z innowacji technologicznych, a także dążenie do maksymalizacji automatyzacji procesów. Microsoft dwa razy w roku udostępnia nową wersję systemu. Sprawdź, które z nowości w ostatnich dwóch wydaniach Business Central uznaliśmy za najistotniejsze!

Sztuczna inteligencja w systemie ERP, czyli Microsoft Copilot w Dynamics 365 Business Central

Microsoft kładzie nacisk na rozwój sztucznej inteligencji w ramach ekosystemu rozwiązań biznesowych. Microsoft Copilot jest już dostępny nie tylko w narzędziach biurowych, jak Teams, Excel czy Outlook, ale również w systemie ERP. Wszyscy użytkownicy Dynamics 365 Business Central online mogą korzystać z Copilota w ramach licencji systemu.

Nowości Business Central - Microsoft Copilot w systemie ERP

Początkowo mogliśmy korzystać jedynie w anglojęzycznej wersji z takich funkcji, jak czat, sugestie tekstów marketingowych, tworzenie analiz danych. Większość z nich jest już dostępna w języku polskim. Ponadto udostępnione zostały kolejne funkcje.

Sugestie informacji o produktach dla nowych towarów

Copilot może pomóc w generowaniu danych dla nowych produktów, takich jak warianty, jednostki miary, zamienniki czy wymiary. Dzięki wykorzystaniu danych z podobnych produktów proces wprowadzania produktów do sprzedaży staje się szybszy i bardziej efektywny.

Sugestie numerów serii dokumentów (numeracji serii)

Z pomocą Copilota użytkownicy Dynamics 365 Business Central mogą generować i modyfikować serie numeracji dokumentów, takich jak faktury, zamówienia czy dokumenty magazynowe.

Nowe funkcje czatu z Copilotem wykraczają poza Business Central

Czat z Copilotem obecnie działa jedynie w obrębie systemu Business Central. Od stycznia 2025 użytkownicy systemu ERP będą mogli zadawać pytania dotyczące treści z zainstalowanych aplikacji dodatkowych, takich jak nowe strony, pola i procesy biznesowe. Początkowo funkcja będzie dostępna jedynie w języku angielskim.

Nowe funkcjonalności Dynamics 365 Business Central

Zarządzanie subskrypcjami i fakturowanie cykliczne

W odpowiedzi na rosnącą popularność modeli subskrypcyjnych, Microsoft wprowadza w Business Central możliwość fakturowania usług cyklicznych, takich jak konserwacja sprzętu, wsparcie IT czy usługi sprzątania. Wbudowane szablony upraszczają proces tworzenia umów subskrypcji poprzez standaryzację parametrów i harmonogramów rozliczeń cyklicznych.

Pogłębienie integracji Business Central z Shopify

Shopify to jedna z globalnych platform e-commerce, która umożliwia stworzenie i zarządzanie własnym sklepem internetowym. Integracja Business Central z Shopify jest dostępna już od kwietnia 2022 roku, jednak w ostatnim czasie została poszerzona o dodatkowe funkcje, które umożliwiają m.in.:

  • synchronizację danych produktów, zapasów i klientów,
  • import zamówień z Shopify i wysyłanie informacji o realizacji do Shopify,
  • obsługę wielu sklepów Shopify połączonych z tym samym Business Central,
  • eksport zaksięgowanych faktur sprzedaży do Shopify,
  • połączenie z Shopify B2B,
  • sprawną obsługę reklamacji, zwrotów pieniężnych i towarowych.

Nowości Business Central - integracja systemu ERP z Shopify

Integracja z Field Service

Microsoft Dynamics 365 Field Service to narzędzie, które umożliwia firmom świadczenie usług serwisowych w lokalizacjach klientów. Główne zadanie tego narzędzia to usprawnienie zarządzania pracą zespołów terenowych, wykonujących naprawy, instalacje czy inne prace serwisowe.

Aplikacja Field Service umożliwia:

  • zmniejszenie czasu podróży, skrócenie tras i redukcję zużycia pojazdów,
  • zarządzanie i monitorowanie zgłoszeń klientów,
  • wgląd do dokładnej historii konta klientów oraz historii serwisowanego sprzętu,
  • unikanie przestojów dzięki konserwacji zapobiegawczej sprzętu.

 

Integracja z Business Central przynosi korzyści takie jak:

  • ewidencjonowanie zużytych zasobów podczas prac serwisowych,
  • automatyczne fakturowanie za zużyty sprzęt i wykonane usługi.

 

Większa kontrola dla administratorów dzięki nowościom w Admin Center

Admin Center zapewnia administratorom systemu Business Centra online dostęp do portalu administracyjnego, w ramach którego mogą oni:

  • przeglądać i pracować ze środowiskami produkcyjnymi i sandboxami w ramach tenanta,
  • konfigurować odbiorców powiadomień,
  • zarządzać dostępem do środowiska,
  • konfigurować telemetrię Application Insights.

Nowości Business Central - zarządzanie i administracja w admin center 

W nowej wersji systemu Microsoft wprowadza:

  • zarządzanie dedykowanymi rozszerzeniami (PTE) bezpośrednio z poziomu Admin Center,
  • wyświetlanie zgodności aplikacji z przyszłymi wersjami systemu w Admin Center,
  • większą elastyczność w zarządzaniu aktualizacjami – użytkownicy zyskają więcej czasu na testowanie i przygotowanie się do wdrożenia aktualizacji.

 

Możliwość użycia wielu NIP dla jednego klienta

Business Central wspiera firmy mające magazyny w wielu krajach UE, obsługując różne numery VAT. Dzięki nowej funkcjonalności można skonfigurować alternatywne adresy wysyłki i określić NIP dla każdego adresu na dokumentach sprzedaży.

Sprawozdawczość w zakresie zrównoważonego rozwoju

Dyrektywa o sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju wymaga od przedsiębiorstw raportowania wpływu na środowisko i społeczeństwo. W związku z tym Microsoft Dynamics 365 Business Central zapewnia użytkownikom nowe funkcje do:

  • rejestrowania emisji gazów cieplarnianych za pomocą faktur zakupu,
  • raportowania wpisów dotyczących zrównoważonego rozwoju wraz ze sprawozdaniami finansowymi.

Nowości Business Central - sprawozdawczość w zakresie zrównoważonego rozwoju

Globalna dostępność Dynamics 365 Business Central

Dynamics 365 Business Central staje się coraz bardziej dostępny dla firm poprzez tworzenie lokalizacji dla kolejnych krajów i regionów. Dla wielu krajów warstwę lokalną dostarcza sam producent, jednak w dużej mierze ta ekspansja opiera się na lokalizacjach dostarczanych przez partnerów Microsoft. Obecnie Business Central jest dostępny do obsługi klientów w ponad 170 krajach i regionach na całym świecie.

Nowości Business Central - dostępność Dynamics 365 Business Central 2024

Ułatwienia pracy w systemie, czyli nowe funkcje User Experience

Na tle dostępnych na rynku systemów ERP Microsoft Dynamics 365 Business Central wyróżnia się szeroką gamą przyjaznych użytkownikowi interfejsów, otwartych na personalizację i dostosowanie do roli pracownika. W ostatniej wersji systemu pojawiło się też kilka usprawnień, m.in.:

  • skróty klawiszowe ze wskazówkami (poradami) dostępne w większej liczbie języków, w tym w języku polskim,
  • funkcja drag & drop, pozwalająca na załączanie wielu plików jednocześnie w oknie dialogowym,
  • możliwość zmiany rozmiaru kolumn bez konieczności korzystania z personalizacji interfejsu,
  • funkcja udostępnienia szczegółów błędu, aby uzyskać pomoc od innego specjalisty.

 

Nowości w obszarze developmentu

W ramach najnowszych usprawnień Microsoft wprowadził zmiany w narzędziu Profiler w Dynamics 365 Business Central. Narzędzie umożliwia analizę procesów oraz identyfikację komponentów systemu, które uczestniczą w realizacji danej operacji. Dotychczas Profiler wymagał ręcznego uruchamiania, co mogło być czasochłonne. Obecnie wprowadzono automatyzację dzięki regułom, które umożliwiają przeprowadzanie profilowania w tle. Administratorzy oraz deweloperzy mogą teraz definiować reguły, które automatycznie uruchamiają Profilera przy spełnieniu określonych warunków, co znacznie ułatwia monitorowanie i analizę działania systemu​.

Ponadto, użytkownicy Business Central mogą teraz korzystać z nowych układów raportów w programach Word i Excel. W poprzednich wersjach do projektowania raportów wymagane było osobne narzędzie.

Bądź na bieżąco z funkcjonalnością Dynamics 365 Business Central

Microsoft Dynamics 365 Business Central nieustannie się rozwija, dostarczając użytkownikom nowe funkcjonalności i ulepszenia. Dzięki temu firmy optymalizują swoje procesy, lepiej zarządzają zasobami, efektywniej prowadzą sprzedaż subskrypcyjną oraz integrują system z popularnymi platformami, takimi jak Shopify czy Field Service. Zachęcamy do śledzenia dokumentacji Microsoft Dynamics 365 Business Central i wykorzystywania najnowszych funkcjonalności.