25 cze W jaki sposób cyfrowa transformacja wpływa na rozwój systemów ERP?
Od pewnego czasu niezwykle popularnym hasłem jest cyfrowa transformacja biznesu. Jednak to nie tylko slogan – to rzeczywistość, w którą wkraczamy, a w której systemy ERP odgrywają kluczową rolę w procesie dostosowania się organizacji do nowych warunków i modeli biznesowych.
Możliwości systemów ERP przez lata nie były wykorzystywane, głównie w wyniku ograniczeń technologicznych. Obecnie, w erze cyfrowej transformacji, przedsiębiorstwa mogą cieszyć się ogromem funkcjonalności, które dostarcza oprogramowanie do planowania zasobów przedsiębiorstwa.
Czym właściwie jest cyfrowa transformacja?
Hasłem cyfrowa transformacja (ang. digital transformation) możemy opisać zmianę organizacyjną, która skutkuje przenikaniem się nowoczesnych technologii w obszarze wszystkich działań przedsiębiorstwa. Jej efektem jest synergia innowacyjnych rozwiązań informatycznych z procesami, które w rezultacie tworzą nowe modele biznesowe, a ich istotą jest technologia cyfrowa.
Cyfrowa transformacja bazuje na powszechnym wykorzystaniu technologii informatycznych przy realizacji procesów w organizacji, takich jak sprzedaż, obsługa klientów, finanse, produkcja, dystrybucja, marketing i wiele innych. Ewolucja bazuje na rozwoju innowacji, chmury obliczeniowej, Business Intelligence – rozwiązań, które pozwalają przeobrazić ogromne zasoby danych, tworząc z nich konkretne informacje.
Cyfrowa transformacja opiera się na czterech fundamentalnych elementach:
- zaangażowaniu klientów,
- wsparciu pracowników,
- optymalizacji procesów,
- transformacji produktów i modeli biznesowych.
Dlaczego przedsiębiorstwa wchodzą na ścieżkę cyfrowych przemian?
Według badań prowadzonych przez IDC Poland, wśród głównych powodów, które zadecydowały o rozpoczęciu procesu digitalizacji w polskich przedsiębiorstwach, znalazły się między innymi zmieniające się potrzeby i oczekiwania klientów (zdaniem 77% badanych) oraz dostępność innowacyjnych rozwiązań technologicznych (65%).
Wśród pozostałych czynników respondenci wymieniają:
- pojawianie się nowej konkurencji (33,5%),
- przekształcenie ekosystemu branżowego (26,5%),
- stworzenie nowych modeli biznesowych (15%).
Według tego samego badania, wśród kluczowych celów biznesowych digitalizacji, przedsiębiorcy wskazali:
- poprawę jakości oraz stworzenie ciekawszej oferty produktowej i usługowej (67,5%),
- ograniczenie kosztów (60%).
W jaki sposób system ERP może wpływać na ewolucję cyfrową organizacji?
Oprogramowanie ERP odgrywa kluczową rolę w obszarze realizacji procesów biznesowych w organizacjach, począwszy od księgowości, zarządzania zapasami, produkcji, logistyki, czy marketingu.
Jeszcze kilka lat temu normą w firmach było współistnienie wielu systemów w obrębie jednej organizacji. Generowały one dane, które trudno było wykorzystać, gdyż nie były one powiązane z danymi, pochodzącymi z innych baz. W konsekwencji przedsiębiorcom brakowało dostępu do ujednoliconych, wiarygodnych informacji, które pozwoliłyby na podejmowanie trafnych decyzji biznesowych.
Wraz z digitalizacją pojawił się szereg rozwiązań, bazujących na integracji, które pozwoliły na lepsze zarządzanie każdym procesem oraz zapewniły wgląd w aktualną sytuację organizacji. Cyfrowa transformacja postawiła na połączenie rozwiązań biznesowych, usprawniając codzienne działania pracowników oraz optymalizującą procesy.
Warto wspomnieć, że najnowsze systemy ERP wyróżnia elastyczność. Nie istnieją już rozwiązania uniwersalne dla każdego. Oprogramowanie musi spełniać indywidualne wymagania każdej firmy, wspierać jej własną dynamikę wzrostu.
Jak Microsoft Dynamics NAV wspiera cyfrową transformację biznesu?
Microsoft Dynamics NAV to system ERP skoncentrowany na użytkowniku, zapewniający mu niespotykane do tej pory możliwości. Wykorzystuje on szanse, jakie wnosi cyfrowa transformacja oraz nowe technologie, by zapewnić organizacjom jeszcze lepsze, zaawansowane narzędzia. Microsoft od lat inwestuje w rozwiązania, których celem jest sprawne wkroczenie przedsiębiorstw w erę cyfrowych przemian.
Buduje lepsze relacje z klientami i kontrahentami
Dynamics NAV dzięki możliwości integracji z narzędziami Business Intelligence, pozwala osiągnąć lepszy wgląd w oczekiwania konsumentów. Odpowiednio wykorzystane i przeanalizowane dane zapewniają większą dbałość o satysfakcję klientów. Jedynie przedsiębiorstwa traktujące klientów indywidualnie oraz poszukujące nowych metod komunikacji mogą wyróżnić się na rynku, budując bazę lojalnych odbiorców.
Zapewnia elastyczność
System ERP wyróżnia się elastycznością, dostosowując się do potrzeb konkretnych przedsiębiorstw. Wykorzystywany jest w firmach pochodzących z różnych sektorów gospodarki. Dzięki swojej otwartości może być rozbudowywany o nowe funkcjonalności bądź zintegrowany z gotowymi rozwiązaniami horyzontalnymi i wertykalnymi.
Gwarantuje pełną integrację
Strategia Microsoft o nazwie One Microsoft od lat zmierza do integracji rozwiązań biznesowych, tak by funkcjonalności przenikały się i wzajemnie uzupełniały. Każda kolejna wersja Dynamics NAV jest kontynuacją tej tendencji, coraz silniej łącząc możliwości systemu ERP z takimi rozwiązaniami jak Office 365, Power BI, Microsoft Azure, czy Dynamics 365.
Rozwiązanie nie tylko wniosło usprawnienia wewnętrznej architektury, pozwalającej na pełną integrację funkcji ERP z aplikacjami, ale wprowadziło zmianę, dotyczą narzędzi dla deweloperów. Dzięki nim jeszcze prostsze jest tworzenie aplikacji, które rozszerzają standardową funkcjonalność oprogramowania bez ingerencji w działanie krytycznych funkcji.
Ważnym aspektem dalszego rozwoju produktów Dynamics jest otwarcie na dedykowane rozwiązania branżowe partnerów, które dostępne są za pośrednictwem platformy Microsoft AppSource. Tego typu działania mają przełożyć się na lepsze dopasowanie rozwiązań Dynamics do zmieniających się potrzeb rynkowych.
Podnosi efektywność pracowników
Microsoft Dynamics NAV uznawany jest przez ekspertów za jeden z najbardziej intuicyjnych systemów klasy ERP, który dzięki możliwości personalizacji, łatwości obsługi i funkcjonalności podnosi produktywność użytkowników, skraca ich czas pracy oraz usprawnia realizowane przez nich procesy.
Dynamics NAV dla podniesienia wydajność działań wprowadził tzw. role użytkownika. Jest to personalizowany interfejs przypisany konkretnym stanowiskom bądź osobom. W ten sposób użytkownicy posiadają dostęp jedynie do istotnych informacji dotyczących obszaru ich pracy.
Optymalizuje procesy biznesowe
Microsoft Dynamics NAV należy do kompletnych systemów, które obsługują 360 stopni procesów biznesowych realizowanych w organizacji. Oprogramowanie integruje dane pochodzące z wielu obszarów przedsiębiorstwa, a także wspiera projektowanie i optymalizację procesów biznesowych.
Gwarantuje pracownikom, reprezentującym różne działy firmy, bezpośredni dostęp do jednolitych informacji w czasie rzeczywistym. Użytkownicy systemu pracują w spójnym środowisku, na jednej bazie lub hurtowni danych, które są dostępne także dla pracowników zdalnych.
System ERP w erze cyfrowych zmian daje jeszcze więcej możliwości
W obecnych czasach nowoczesne systemy dają swoim użytkownikom szereg nowych możliwości – znacznie więcej niż jeszcze kilka lat wcześniej. Są silnym wsparciem dla przedsiębiorców, którzy wkraczają w erę cyfrowych przemian. Zapewniają elastyczność, integrację rozwiązań, funkcje dopasowane do potrzeb poszczególnych branż, a także intuicyjność, dzięki której użytkownicy samodzielnie mogą tworzyć choćby zaawansowane raporty i analizować pozyskiwane dane.
Systemy ERP wspierające cyfrową transformację biznesu dopasowują się do firmy, zmieniają się wraz z nią – nie ograniczając jej rozwoju. Takim oprogramowaniem jest właśnie Microsoft Dynamics NAV.