Branża ERP 2021

Branża technologii dla biznesu na przełomie 2020/2021 roku

Kryzys wywołany przez pandemię umocnił znaczenie branży IT

2020 rok to specyficzny i niezwykle trudny czas pandemii, która okazała jest silnym akceleratorem dla całej branży IT. Zaowocowało to wyraźnym umocnieniem wybranych trendów związanych z rewolucją 4.0 oraz globalizacją w obszarach życia zarówno społecznego, jak i gospodarczego. W trakcie kilku miesięcy ścisłego lockdownu świat biznesu, edukacji i właściwie całej ludzkości wykonał ogromny skok w kierunku cyfryzacji życia.

Rynek IT w fazie rozwoju oraz biznesowej stabilizacji

Zatem na przełomie 2020 i 2021 roku rynek IT – czyli technologia, ludzie ją tworzący oraz użytkownicy, czyli klienci – jest w fazie stałej zmiany, ale i pewnej biznesowej stabilizacji, która wynika z wielu czynników.

Przede wszystkim wzrosła świadomość wagi cyfrowego świata, a klienci chętniej inwestują w rozwiązania IT, w tym w rozbudowane i nowoczesne systemy klasy ERP. Coraz częściej dostrzegają cyfryzację jako element nie tylko przetrwania – narzędzie do zapewnienia elastyczności biznesu, ale także sposób na zbudowanie przewagi konkurencyjnej.

Zachodzą również pewne zmiany w ścieżce realizacji usług dla klientów i to jest trend, który umacnia się już od kilku lat. Współpraca z klientem nie ogranicza się jedynie do przeprowadzenia projektu, a opiera się na zapewnianiu stałego wsparcia, nowych możliwości rozwoju. Z drugiej strony wywołane przez pandemię ograniczenia mobilności specjalistów znacznie zmieniły sposób realizacji projektów – zwłaszcza jeśli chodzi o realizację usług w różnych krajach Europy lub poza nią. Klienci branż technologicznych nie ograniczają się do poszukiwania dostawców na lokalnych rynkach. Wymuszony tryb pracy zdalnej w dłuższej perspektywie nawet ułatwi realizację usług, bez względu na lokalizację klienta.

Jednakże poprzez globalizację i intensyfikującą się wymianę usług, koszty pracy w branży IT rosną dość istotnie, co nie pozostaje bez wpływu na rosnące koszty projektów.

O czym głośno mówi się w branży od lat, dynamicznie rośnie popularność rozwiązań chmurowych, które zmniejszają ciężar budowania i utrzymania wewnętrznych działów IT w przedsiębiorstwach i instytucjach lub pozwalają na zmianę ich zakresu obowiązków. Chmurowe rozwiązania znacznie redukuję bariery wejścia i zmniejszają czas na przygotowanie, zwłaszcza w zakresie infrastruktury IT.

Bacznie obserwujemy obecne trendy

Dla IT.integro rok 2020 był rokiem wielkich obaw i pewnej ostrożności, zwłaszcza II kwartał. Z drugiej strony okazał się rokiem większej efektywności dzięki wdrożeniu pracy zdalnej oraz rosnącego popytu na nasze rozwiązania. Co obserwujemy, to rosnąca fala sprzedaży usług chmurowych, coraz większe zrozumienie dla konieczności dopasowania swoich procesów do postępującej cyfryzacji oraz chęć zdobywania know-how od dostawców innowacyjnych rozwiązań. Digital marketing oraz e-commerce stały się gwiazdami roku 2020 i pewnie przed długi czas nimi pozostaną. Rozwiązania dla biznesu, takie jak Microsoft 365 czy system klasy ERP i CRM dobrze wpasowujące się w nowe trendy 4.0, będą z pewnością – zwłaszcza w wersji subskrypcyjnej – coraz chętniej wpisywane na listę najważniejszych projektów dla biznesu.

Mimo zmiany trybu pracy i wielu nowych wyzwań w 2020 roku, udało nam się go zakończyć ze wzrostem sprzedaży. Rok 2021 nie zapowiada się gorzej, tendencja wzrostu znaczenia rozwiązań chmurowych się umocni, a praca zdalna w dużym zakresie pozostanie z nami na zawsze.

Piotr Śledź

Prezes Zarządu IT.integro